Kompleksowy kurs Pythona – Podstawy algorytmiki
Python to bardzo popularny język programowania, który bardzo często wybierany jest na początku przygody z programowaniem. Jego prostota jeśli chodzi o składnie jest bardzo pomocna w zrozumieniu co tak naprawdę wykonuje napisany przez nas program. Można powiedzieć, że moc Pythona tkwi w jego prostocie i niech nie zwiedzie Was, że jeśli jest prostszy w zrozumieniu składni od innych języków to nie radzi sobie tak dobrze jak inne języki programowania jak Java, JavaScript, C++ czy C#.
Programiście używają Pythona do wielu celów m.in. do tworzenia gier i aplikacji sieciowych, rozwiązywania problemów biznesowych oraz rozwijaniu wielu dedykowanych narzędzi.
Znając podstawy Pythona można pisać programy, które bardzo pomogą nam w przetworzeniu danych. Z punktu widzenia branży geoinformatycznej Python jest językiem znajdującym swoje zastosowanie m.in. w popularnym pakiecie ESRI ArcGIS oraz w równie popularnym Open Sourcowym QGIS.
Umiejętność programowania w Pythonie pozwoli więc na bycie prawdziwym geoprofesjonalistą a zastosowanie tego języka w pakietach ESRI lub w pakietach Open Sourcowych okaże się bardzo przydatne i znacznie przyspieszy pracę.
Na początek zanim zaczniemy pisać kod musimy zdefiniować sobie pojęcie algorytmu. W skrócie algorytmem możemy nazwać skończony zestaw funkcjo do wykonania jakiegoś zadania. Jeśli przyjrzymy się naszym codziennym działaniom to możemy zauważyć, że nasze życie składa się własnie z takich algorytmów. Prześledźmy czynności, które wykonujemy w ciągu dnia:
– wstawanie z łóżka,
– mycie zębów,
– ubieranie się,
– spożywanie pokarmów,
– studiowanie / odrabianie pracy domowej,
– jazda do pracy,
– gra na instrumencie, itp.
Każdą taką pojedynczą czynność możemy opisać w krokach wraz z możliwymi ścieżkami użycia.
Weźmy na warsztat czynność gry na instrumencie a właściwie, to co powinniśmy zrobić, żeby zagrać na np: perkusji.
Perkusja do dęty instrument, który zawiera w standardowym zestawie 5 bębnów (werbel, 3 tomy bęben basowy) oraz 3 rodzaje talerzy Hi-Hat, Crash i Ride. Żeby zagrać potrzebujemy jeszcze 2 pałeczki.
Rozpisanie algorytmu, który umożliwi nam grę na perkusji może wyglądać następująco:
W kolejnym ćwiczeniu zaimplementujemy algorytm używając konstrukcji IF